sunnuntai 5. elokuuta 2018

Laatikoiden kätköissä

Minä niin rakastan erilaisia laatikoita joihin voin säilöä askartelutarvikkeitani.Niitä on muutama tullut kerättyä ihan käyttöä varten. Yksikään laatikko ei ole tyhjillään. Kaikki laatikkoni olen hankkinut kirpputoreilta. Mikä tahansa laatikko ei käy, mutta vanha sen olla täytyy ja käytön jälkiä pitää ehdottomasti näkyä.
Askartelutarvikkeistani löytyy hyvin paljon kaikenlaista pientä paperista tehtyä materiaalia ja niitä kun on vuosien saatossa kertynyt aikamoinen määrä on sitä silppua pitänyt ryhtyä jollakin tavalla säilömään loogisemmin, jotta tarvittaessa löytäisi näppärästi etsimänsä.

Minulla on IKEA:sta hankittu hyvä askartelupöytä ja laatikostot, mutta niissä oleva säilytystila ei ole tavaroilleni riittänyt ja sen vuoksi oli keksittävä lisää säilytysratkaisuja. Tällöin tulivat mukaan ihastuttavat peltilaatikot.

Tässä postauksessa kerron mitä kaikkea nämä koristeelliset, ajan patinoimat, laatikot kätkevät sisälleen. 


Tämän oranssi laatikko on ensimmäinen ostokeni, laatikoiden saralla, ja sinne olen kasannut kaikkea sellaista mitä askartelussa tulee käytettyä lähes joka kerta. Laatikosta löytyy siveltimet, palettiveitset, sakset, liimat, arkisemmat kynät jne. Laatikko on käden ulottuvilla kun työskenteli pöytäni ääressä.
Tämän ihastuttavan laatikon bongasin muutama kesä sitten Mikkelin jättikirppikseltä. Olin varannut mukaani käteistä 25e. Laatikkoa kauppasi leppoisan oloinen mies 50e ja napakasti hän ilmoitti, ettei halvemmalla tule oranssia laatikkoa myymään. Noh, minä hänelle aikani räpsyttelin silmiäni ja ladoin suustani huutokauppakeisari legendaariset kommentit ja sain kuin sainkin tingittyä hinnan puoleen myyntihinnasta. Heh. Kaupat tuli tehtyä.

Saarijärvellä on pieni liike, nimeltään Vanhain Tavaran Erikoisliike ja sieltä olen mukaani ostanut tämän hauskasti kuluneen laatikon. Siellä olen säilöynyt jos vaikka mitä, mutta tällä hetkellä se pitää sisällään aitoja ja vanhoja papereita, mutta myös uusvanhoja lippuja/lappuja. Osa näistä tuoreimmista ovat Tim Holtzin tuotantoa. Näitä vanhempia papereita olen kerännyt kirpputoreilta, mutta myös Varalusikka nimisestä nettikaupasta. Siitä olen blogissani kirjoittanut kahdesti. Täältä voit lukea      ensimmäisestä postauksesta. Siellä on kerrassaan ihania tuotteita myynnissä. Suosittelen.


Nämä peltilaatikot olen löytänyt kirpputorilta, mutta en samalla kertaa. Pienemmän löysin ensin ja nyt keväällä sitten bongasin isomman rasian. Molemmat ovat hyväkuntoisia. Tällaisia peltilaatikoita olen muuten nähnyt muillakin askartelujoilla ja ihmisillä, jotka pitävät vanhoista tavaroista.
Pienempi laatikko kätkee sisälleen erikokoisia leikekuvia missä on jonkin teksti. Suurimmassa osassa teksi taitaa olla englannin kielellä.
Isoimmassa laatikossa minä säilytän vanhoja, mustavalkoisia, valokuvia joita olen löytänyt myös kirpputorilla. Tuntuu hassulta, että joku on voinut sellaisia heittää hukkaan. Valokuvia en ole kovinkaan osannut hyödyntää missään.
 Laatikossa on myös vanhoja kirjeitä ja kirjekuoria. Niitä olen askartelussa käyttänyt. Niissä oleva paperi on ihanan pehmeää ja käsinkirjoitettujen kirjeiden tunnelma on herkkä ja niinpä ne sopivat vintage -henkisen tunnelman luontiin askarteluissa.


Kirpputori löytöjä ovat nämäkin kaksi suloista rasiaa. Päälimmäinen on peltinen ja alimmainen on kevyt puulaatikko. Se on aikoinaan sisältänyt suklaata. Puulaatikkoon olen lajitellut leikekuvia sekä leimakuvia perhosista ja vanhoista luontokirjoista leikeltyjä kuvia linnuista. Peltilaatikko on syönyt sisäänsä kaikenlaista pientä paperisilppua ja leikekuvia joita käytän tageina kortti- ja skräppäysaskartelussa. 


Tällaisia Fazerin -suklaalaatikoita löysin alkukesästä Mikkelin Jättikirppikseltä pari kappaletta (ja yhden "normaalin" puulaatikon). Ne oli pöydässä, jossa nainen myi astioitaan ja hopea ruokailuvälineitä. Ruokailuvälineet hänellä oli säilössä näissä laatikoissa joihin minä ihastuin. Aikamme siinä kun jutusteltiin saimme kaupat aikaiseksi. Niinpä ruokailuvälineet siirtyi muovikoreihin ja minä sain itselleni 15e kolme laatikkoa. 
Laatikoihin sain mahtumaan kaikki washiteippini. 



2 kommenttia:

  1. Hienoja rasioita jalaatikoita. Minulla on myös askartelutavaraa säilöttynä erilaisiin peltisiin rasioihin ja pahvisiin laatikoihin. Osa on esillä hyllyn päällä, osa piilossa laatikostossa. Kyllä tuota tavaraa on kertynyt vuosien aikana. Nyt ei tarvitse mitään uutta, paitsi liimaa ja teippiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, on aika suloisia löytöjä. Minä en itse ole hetkeen hankkinut teippejä. Nyt olen suuresti innostunut mixed media tyylistä tehdä juttuja, niin sabluunoita ja leimoja tulee osteltua. Ja sitten kaikkia mömmöjä ja musteita.

      Poista